REDEX logo  
На першу сторінку укр  рус
Автохімія Redex - Чи варто присадками промивати систему змащення?

Автохімія Redex - Чи варто присадками промивати систему змащення?


Версія для друку

Споконвічне питання — мити чи не мити?
А якщо мити, то чим?

Для промивання системи змащення автомобіля використовують три категорії присадок: швидкодіючі, тривалої дії та, власне, промивні оливи. Присадки першої категорії активні, мають сильну миючу дію, розчиняють відкладення різної величини. Присадки другої категорії — м'якої дії, ефективні при регулярному застосуванні. Третя категорія — це рідкі оливи, що містять набір миючих присадок і хімічних добавок.

Система змащення сучасного двигуна внутрішнього згоряння хоч і є майже досконалою, проте, вимагає до себе підвищеної уваги і турботи. І незважаючи на застосування якісних мастил, промивати її все-таки необхідно. Виникає споконвічне питання: чим мити? Але от проблема: у сучасному світі достатку різних препаратів автомобільної хімії, дуже легко заблукати навіть досвідченому автомобілістові. Спробуємо все-таки розібратися в цьому питанні.

Насамперед, потрібно відзначити, що при роботі мотора, на стінках системи змащення з'являються відкладення. Вони мають різну структуру й природу, а також різну консистенцію. При цьому ці відкладення різко знижують пропускну здатність мастильних каналів мотора, а також можуть призвести до закоксовування поршневих кілець.

Те, що мастило у двигуні є "головною деталлю", відповідно до популярної у нас реклами, відомо багатьом. А от як стежити й правильно обслуговувати систему змащення — на жаль, знають не всі.

Всі препарати по догляду за системою змащення можна умовно розділити на кілька категорій.

Перша категорія  — це спеціальні швидкодіючі промивки системи змащення. Так звані "п'ятихвилинки". Діють вони досить просто — їх заливають у двигун перед зміною мастила на короткий час: від 5 до 20 хвилин. Після цього проводиться звичайна процедура зміни мастила. Звичайно ці препарати дуже активні, мають сильну миючу здатність, при цьому вони розчиняють відкладення різної величини: частки нагару і шлаків, що відшарувалися, мають дуже великі розміри, що може привести до закупорки жиклерів системи змащення або дренажів плунжерних пар гідрокомпенсаторів.

Друга категорія  — це препарати тривалої дії. Вони заливаються у двигун за кілька сотень кілометрів до планованої заміни мастила. Після цього автомобіль працює у своєму звичайному режимі, і зміна мастила проводиться у звичайному порядку. Ці препарати дуже м'якої дії – при розчиненні відкладень утворюються дуже маленькі частки, які не можуть ушкодити мотор, тому що величина цих часток не перевищує товщини мастильної плівки тертьових поверхонь. Але очікувати гарного якісного промивання від таких препаратів не варто. Вони гарні тільки при регулярному застосуванні. І якщо мають місце відкладення великої товщини, то цим препаратам з ними не впоратися з першого разу.

І третя категорія  — власне промивні мастила. Це рідкі мастила, що містять у своєму складі набір миючих присадок і хімічних добавок. Для використання промивного мастила, з мотора зливають мастило, що відробило свій строк, і, не міняючи мастильного фільтра, заповнюють систему промивним мастилом. Після цього дають мотору попрацювати кілька хвилин на холостих обертах, без навантаження. Використовуючи промивне мастило, необхідно пам'ятати, що воно не забезпечує захисту від зношування пар тертя. Тому в жодному разі не можна на ньому експлуатувати двигун, давати йому підвищене навантаження або підвищувати обороти вище холостих.

Крім усього вищесказаного, необхідно знати, що сучасне мастило для двигуна уже містить у своєму складі миючі компоненти.

Варіації на тему промивання системи змащення

Тепер давайте розглянемо кілька варіантів використання різних препаратів для промивання системи змащення.

•  Новий автомобіль.

Якщо ми маємо справу з новим автомобілем, то можна використовувати будь-які з вище перерахованих препаратів, тільки необхідно це робити регулярно, під час кожної зміни мастила. Широко поширена думка про те, що для промивання системи змащення можна використовувати винятково промивні мастила, не більш ніж міф. При цьому наводяться різні аргументи, за прикладом того, що жодна господарка не використовує брудну воду для прання білої білизни. З одного боку, частка істини в цих міркуваннях присутня. Але тільки частка. Якщо робити заміну мастила регулярно, згідно інструкцій і рекомендацій до машини, то можна використовувати будь-які промивні склади. Адже мастило, яке відробило свій строк, не перенасичене різними включеннями. Тому можна використати і його не побоюючись, що двигун забрудниться.

Я б міг перефразувати висловлювання щодо домогосподарок: адже не обов'язково для зміни миючого розчину міняти посуд — досить просто ополоснути його водою. Аналогічна ситуація й із системою змащення. Єдине, про що необхідно пам'ятати: застосовуючи промивне мастило, його не можна застосовувати для промивання системи змащення дизелів! Річ у тім, що промивне мастило легко спінюється й може через трубку відсмоктування картерних газів проникати у впускний колектор. У такому випадку двигун може піти "у рознос" — він починає працювати на цьому мастилі, катастрофічно набираючи обороти. І зупинити його зовсім не просто!

•  Незнайомий старий автомобіль.

Якщо ми маємо справу з автомобілем, анамнез якого невідомий, то, дійсно, краще не квапитися й застосувати промивне мастило. Головний закон у наших діях при промиванні — не нашкодити. Тому краще злити старе мастило й, заливши промивне, дати мотору попрацювати на холостих обертах. Якщо після цієї процедури промивне мастило сильно почорніє і стане непрозорим, потрібно промивання повторити. Не намагайтеся в такому випадку використовувати швидкодіючі промивки, "п'ятихвилинки". Вони можуть добре відмити двигун зсередини, але при цьому ймовірна повна закупорка фільтра грубого очищення мастила — металевої сітки, встановленої на мастилозаборнику в картері мотору. А вже у цьому випадку, без розбирання мотора не обійтися. Неодноразово мені доводилося бачити наслідки подібних процедур — іноді вони закінчуються "малою кров'ю". Можу навести конкретний приклад неправильного підходу до процедури промивання масляної системи. Є спосіб перевірки й контролю тиску мастила в системі при використанні звичайного механічного манометра. Саме цим методом мені довелося скористатися, спостерігаючи результат застосування промивання. Тиск мастила на холостих оборотах до промивання -1,5 кгс/см2, а після промивання — 0,6 кгс/см2. При проведенні вимірів при частоті обертання 3000 об/хв., тиск у системі змащення був 3,5 кгс/см2, а після промивання склав не набагато більше 2,0 кгс/см2.

Після розбирання двигуна був проведений вимір биття шийок колінчатого валу, який показав, що шийки не зношені. Постраждали тільки самі вкладиші двигуна, провели їх заміну.

•  Знайомий старий автомобіль.

Наступний варіант — це коли ми маємо справу з добре відомим автомобілем, але в якого мотор, як кажуть, вже не "першої молодості". Тут найкраще підійде використання промивного складу із тривалим строком використання — "довгограюче" промивання. Саме таке промивання найбільш безпечне для мотора з великим ресурсом експлуатації.

На превеликий жаль, досить часто доводиться мати справу з моторами, у яких підвищена витрата мастила на угар відбувається в результаті так званого "залягання" мастилозйомних кілець поршня. І в цьому випадку, якщо вчасно не вирішити проблему, дорогий ремонт із заміною поршнів і кілець забезпечений. За цієї ситуації, симптоми "вмираючого" мотора можуть розвиватися за принципом снігової кулі  — нагарні відкладення на поршнях будуть збільшуватися в геометричній прогресії.

Для "лікування" необхідно спочатку спробувати використати саме "довгограючі" промивання. Після цього використане мастило злити й, не міняючи масляного фільтра, залити промивне мастило, у яке можна додати швидкодіючі "п'ятихвилинки". Зазвичай, така процедура допомагає обійтися без розкриття мотора. Хоча якщо підійти впритул до розгляду самих причин "залягання" мастилозйомних кілець, то з'ясується, що відбувається це внаслідок недотримання строків проведення регламентних робіт зі зміни мастила або внаслідок застосування мастила, що не відповідає даному мотору.

Залишається нагадати, що підтримка системи змащення в чистоті дозволить забезпечити двигуну максимальний термін служби.

Автомир плюс, 2003

Версія для друку